Karácsonyi MetAjánló 4. - sztori alapú játékok
Szerző:raymond.budai@gmail.com / Kategóriák:zÁltalános / Dátum:2023.12.02 09:12

Sziasztok!

Mivel a karácsony rohamos tempóban lohol a nyakunkban, szerettünk volna egy picit segíteni, hogy ne az utolsó pillanatokban kelljen kapkodnotok és ajándékokat néznetek. Éppen ezért különböző szisztémák alapján csokorba szedtünk egy halom akármit és egész rakás mást, amikről úgy gondoljuk, hogy remek ajándékok lehetnek, és ezeket az elkövetkező napokban egy cikksorozat formájában megosztjuk veletek. Fogadjátok szeretettel, jó böngészért kívánunk, és ha bármi kérdésetek van, nyugodtan keressetek bennünket akár Facebookon, e-mailben, akár a boltban személyesen.

Szunnyadó istenek
H. P. Lovecraft munkássága a modern kor popkulturájában szinte már megkerülhetetlen, számtalan más alkotás merít onnan ihletet. A Szunnyadó istenek is egy ezek közül, melynek felütése, hogy egy gőzhajó és annak legénysége istentelen viharba keveredik, majd amikor sikerül kikecmeregniük onnan, realizálják, hogy ők már nem a Föld nevű világon vannak. Hőseink célja innentől... nos, csak hőseinken, és így rajtatok múlik. A játéknak ugyanis 20 alternatív befejezése van (de ugye ezekről a spoilerveszély miatt nem írhatunk). Játékmenetében egy kicsit nyersanyag gazdálkodás, egy kicsit tetrisezés (a csaták), de az egésznek a velejét az a 170 oldalas, A4-es méretű spirálfüzet adja, ami a 80-as, 90-as évek lapozgatós kaland-játék könyveinek hangulatát idézi fel. Ha szeretnétek elveszni egy idegen világban, ahol a sorsotok a ti kezetekben van, és átadni magatokat egy szerteágazó, szinte már gigászi történetnek, akkor ez egy remek választás! 1-4 játékos részére, 1-20 óra játékidővel (ugyanis a játék nincs fejezetekre bontva, akár egy ültő helyetekben lejátszhattok egy teljes végigjátszást, de bármelyik kör után abba is hagyhatjátok), 13 éves kortól.
Lands of Galzyr
Vannak játékok, amikben a történet kalandorai zord és kegyetlen helyeket járnak be, gyilkos szörnyetegekkel harcolnak, halálos veszélyekkel dacolnak. És van a Lands of Galzyr, amiben kalandra vágyó kisállatokként kell küldetéseket teljesíteni és legendákba illő erőfeszítéseket tenni egy mesébe illő tájon, és az egésznek olyan szívmelengető a hangulata, hogy az ember majd' elolvad tőle. Ha az angol nyelv nem akadály, mert esetleg anyu vagy apu tud fordítani (nem mellesleg játszva a legkönyebb tanulni), akkor ideális családi kalandozásoknak adhat teret ez a játék. Ugyan van benne kompetitív mód is, ha valaki erre vágyik, de az igaz zamatát a kooperatív mód adja ki, ahogyan összedolgoztok, és együttes erővel fedezitek fel a vidék titkait, együtt gyűritek le az akadályokat. Ráadásul a játék, bár kampány alapú, és minden döntésnek következménye van, rögtön a meghozatalkor, és utána minden további játékra is a kampány során, de nem legacy játék. Pillanatok alatt vissza lehet rendezni az egész társast dobozbontás utáni állapotokra. Amire szükségetek is lesz, mert ez nem az a fajta sztorijáték, ahol egyszer kijátszátok a "főküldetést", és utána már nem izgalmas, itt a vidék számtalan titkot rejt, amik miatt érdemes újra és újra a vadonba merészkedni, vagy más döntéseket hozni. Ha valami szívmelengetőre vágynátok 1-4 főre, 1-2 órás játékidővel, 10 éves kortól, ez egy remek választás.
 
Csavargódal
Ha annyira nem jön be a kis szívmelengető stílus, és inkább borzongásra vágytok, akkor fel tudunk ajánlani egy jegyet az Ezüst Révész nevet viselő kísértetvonatra, csak odaútra. Ebben a kooperatív játékban a játékosok a vihar elől menekülő csavargókat alakítanak, akik rosszkor voltak rossz helyen. Miután a vonat elindult alattuk, jelennek meg a kísértetek, és innentől nincs megállás. Vagy sikerül szeánszok (és némi jól irányzott pofonszendvics) után visszaadni a szellemek elveszett emberségét, és ezáltal segíteni nekik tovább lépni a túlvilágra, vagy hőseink is csatlakoznak a kárhozott utasokhoz, és maguk is kísértőkké válnak. A játék 2 fő fázisból áll, az egyik az a megállók közti utazást jelenti, ami alatt mindig változatos szellemekkel kell megküzdeni, a másik pedig a röpke megállók fázisa, amikor egy misztikus, szarvakkal rendelkező, beszélő macska segíti (valóban?) csavargóinkat, hogy fejlesszék képességeiket és felszereléseiket. Ha a Cuphead látványvilága és a végtelen bossfight-ok ötvözete tetszik, szállj fel a vonatra, és hagy szóljon a menet! 2-4 játékos számára, 1-2 órás játékmenettel, 14 éves kortól.
 
My Father's Work
Ha még az előzőnél is sötétebb hangulatú játékot kerestek, akkor a My Father's Workben egymással versengő őrült tudósokat alakítotok, ráadásul 3 generáción át. A játék legizgalmasabb eleme, hogy valóban telnek a generációk, és a számos lehetőség és akció közül, ami a játékosok rendelkezésére áll (a kúria fejlesztése, a falusiak segítése a találmányokkal, a kísérletek előkészítései), arra is sort kell kerítsenek, hogy jegyzeteket készítsenek leszármazottaiknak, ugyanis a generációváltáskor csak a leírt vívmányok maradnak meg, és az utódok kezdhetik elölről a kísérletezést. Rendkívül egyedi, erősen stratégiai játék, amiben rengeteg történeti elem van, szinte majdnem minden akció után egy újabb paragrafussal bővül a történet, újabb választás elé lesznek állítva a játékosok. A tetteikkel pedig elkerülhetetlenül vagy dühös csőcselékké fogják haragítani a falusiakat, vagy beleőrülnek döntéseik morális és erkölcsi dilemmáiba. Ám mindez csak apró ár, hogy a harmadik generáció végére kiderüljön, ki a legőrültebb, legelvetemültebb, egyben legismertebb és legtalálékonyabb tudós, aki valaha élt. 2-4 játékos számára, 3 órás játékidővel, 14 éves kortól.
 
Familiar Tales
Térjünk vissza azonban egy kicsit kedvesebb, ugyanakkor nem cukormázas történethez. Adott egy kis hercegnő, akinek megtámadják a kastélyát, és ő maga csak atyja és az udvari varázsló erőfeszítései árán menekül meg, még csöpp baba korában. Innentől a gyermek a varázsló famulusainak, segédeinek gondjaira van bízva, és ezek a famulusok lesznek a játékosok. Ebben a kooperatív játékban 3 történeti ívet kell végigjátszani, melyek mindegyike több játékalkalomból áll, és a kis hercegnőcske baba-, gyermek- végül tinédzserkorát követik nyomon. Sőt, a játékosok tetteinek következtében a kislány jelleme is változhat a jó vagy a gonosz irányba a kampány során. Mechanikailag egyébként egy könnyed, főleg pakliépítés játékról van szó, némi kockadobással, de a játékélményt a kislány fejlődése és a famulusok kapcsolatának alakulása adja úgyis, nem a szabályok. 1-4 játékos számára, 1-2 órás játékidővel, akár már 8 éves kortól.
 
Homályrév
Mit is lehet elmondani egy olyan játékról pár rövid mondatban, ami 5 évig trónolt a világranglista legelső helyén? Kezdjük talán azzal, hogy nem minden történetben barátok és életre szóló szövetségesek a főszereplők. Akadnak olyan történetek, ahol csak véletlenül összeverődött, érdekből együtt maradó zsoldosokról szól a fáma, akik az első adandó alkalommal dobbantanak "társaiktól", amikor lehetőségük van rá. Ugyanis ez a Gloomhaven játékok kerettörténete. A nagy dobozos játékban egy 95 küldetésből álló kampányt tudnak a játékosok kipörgetni, ahol az egyetlen állandó szereplő a város maga, a játékosok ugyanis folyamatosan váltogatják a karaktereiket, ahogy a zsoldosok jönnek-mennek a krónika során. A kis dobozos Oroszlánfalka ez ennél visszafogottabb, ott csak 4 zsoldos történetét követjük nyomon, viszont a küldetések száma is csak 20 körül van. Minden más ezek után már csak a körítés, hogy fejlődő játékelemek, titkos borítékok, matricák, amik megváltoztatják az aktuális kampány elemeit, újra gondolt harcrendszer, ami szakít a kockákkal és helyette kártyakijátszós módon teszi számolhatóvá a fantasy kalandjátékok zsánerét. Igazából a Gloomhavenről csak azt lehet elmondani, hogy nem kis falat, hatalmas vállalás, de abszolút megéri a befektetés, úgyhogy ha egy egész éves kalandra neveznétek be, akkor ne keressetek tovább! 1-4 játékos részére, átlagosan 1-2 órás játékidőkkel számolva / kalandok, 14 éves kortól.
 
Bűnügyi krónikák: Egy évezred rejtélyei trilógia
Nem minden történet kell, hogy évekig tartson, ahhoz, hogy akár egy teljes évezredet meséljen el. Ez tökéletesen igaz a Bűnügyi krónikák "folytatására", az egymástól függetlenül játszható 1400, 1900, 2400 című játékokra. Ugye aki nem ismerné, a Bűnügyi krónikák anno azzal robbant be a köztudatba, hogy AR technológiával (Augmented Reality, avagy kiterjesztett valóság) a játékosok az egyes nyomozások közben valóban körbe nézhettek a tetthelyeken, és valóban a saját szemükkel kellett észre vegyenek nyomokat, nem volt sem kockadobás, sem kártyahúzás. Ezt a vonalat viszi tovább az Évezred rejtélyei trilógia, aminek bár minden része önállóan játszható, mégis a három fejezet egyben ad egy nagy, epizódokon átívelő történetet. Teljes egészében kooperatív játék, a nyomozós stílus kedvelőinek igazi csemege. 1-4 játékos számára, nagyjából 6 órányi játékidővel (mármint a teljes trilógiára, összesen), 14 éves kortól.
 
A Gyűrűk Ura: Utazások Középföldén
Megint csak egy olyan cím, amiről "mit is mondjunk, mint hogy minden Gyűrűk Ura rajongónak kötelező darab, és csak azt döntsd el, hogy magyarul vagy angolul?". De azért szedjük össze. Egy applikáció vezérelt, kooperatív kalandjáték, amiben minden játékalkalom egy önálló küldetés, mégis egy eposzi kampány fejezete. Ugyanakkor nem a jól ismert (és természetesen mindenki által imádott) történetet játsszuk végig, amit a könyvekből és filmekből ismerünk, hanem egy teljesen új, egyedi kalandot kapunk, mégis az ikonikus karakterekkel. Itt tényleg csak azt tudjuk elmondani, hogy ha Gyűrűk Ura rajongó vagy, akkor ne is gondolkodj tovább, hisz hív a dráááágaszááág! 1-5 játékos számára, 1-2 órás játékidővel, 14 éves kortól.
 
Tainted Grail: Avalon bukása
Végezetül lezárásként nézzük meg Artúr király legendáját egy sötét és zord lencsén keresztül. A Tainted Grail egy fiktív Avalont mutat be nekünk, ahol Artúr, a legendás király, évszázadok óta halott, országa pedig romokban. Egy misztikus, sűrű köd telepedett a szigetre, ami lassan, de feltartóztathatatlanul emészti el a valóság darabjait. A hősöknek, akiket a játékosok alakítanak, nem kevesebb a feladatuk, mint így vagy úgy, de meg kell menteniük Avalon lakosságát. Nem spoilerezünk, hogy milyen végkimenetelek lehetnek, de ez is egy olyan játék, amit érdemes a több alternatív befejezés miatt újra játszani, ráadásul egy olyan érdekes, láncreakciókat kiépítő kártyamechanizmus van a játékban, amit kevés helyen láthattunk korábban. Ha egy izgalmas mechanikájú, kissé fantasy, de azért mégis valóságosabb talajon maradó, sötét kalandot kerestek, némi világvége hangulattal, mi a Tainted Grailt ajánljuk. 1-4 játékos számára, 1-2 órás játékidővel, 14 éves kortól.
 
Reméljük tudtunk segíteni és némi ötletet adni, köszönjük, ha végig olvastad, és várunk holnap is egy hasonló kis listával. Kellemes készülődést kívánunk az ünnepekre!

Vissza a főoldalra