Markos Dániel: Hour of Devastation szabályösszefoglaló

Szerző: admin / Kategória: Magic: the Gathering cikk / Dátum: 2017.07.03 21:28

 

 

Július elején kerül a boltokba a Magic legújabb kiadása, mely az Amonkhet történetét folytatja. Nicol Bolas visszatért a síkra, és elszabadította a pusztítás három istenét, hogy elpusztítsa Amonkhetet.

 

A kiadás lapjai július 14-étől (péntektől) játszhatók constructed formátumokon. A standardon ekkortól a Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch, Shadows over Innistrad, Eldritch Moon, Kaladesh, Aether Revolt, Amonkhet és a Hour of Devastation kiadások lapjai játszhatók.

 

Marsterpiece Series: Amonkhet Invocations

 

Az Hour of Devastation ben további 24 régi, erős varázsige kapott speciális foilos keretet, melyek bemutatják a pusztítás isteneinek erejét. Ezek között vannak a kiadásban rendes formában megtalálható lapok; némelyik viszont régebbi lapok reprintje. Átlagosan 144 boosterenként lehet egyet bontani; azaz kicsit ritkábban, mint egy foil mythic rare-t.

 

Sealed versenyen az invocationök a pool részei, azaz szabadon használhatók pakliépítéskor. Draft során a boosterből ugyanúgy pick-elhetők és játszhatók, mint bármely más lap a boosterekben. Constructeden viszont csak azon a formátumon játszhatók, ahol eleve legálisak – azaz nem válnak a standard és/vagy modern részévé!

 

Amonkhet Story Spotlight lapok

 

A Hour of Devastation során zajló események öt kitüntettet lapot kaptak, amelyek szövegdobozában egy planeswalker vízjel található. A vízjel – szokás szerint – nincs hatással a játékra.

 

Új képesség: Eternalize

 

Nicol Bolas, az istenfáraó biztosította a halál utáni életet szolgálóinak. Akik viszont dicső módon esnek el, még nagyobb kegyben részesülnek: az örökkévalóságnak születnek újjá a halál után. Az új Eternalize képesség visszahozza a lényeidet a halálból hogy Bolas örökkévalójaként szolgáljanak. Ez hasonló az Embalm képességhez, egy kis csavarással…

 

 

Az Eternalize egy aktivált képesség, ami akkor használható, amikor az Eternalize-os lap a temetőben van. A feltüntetett költség kifizetésével és a lap exile-ba helyezésével létrehozol egy tokent, ami a lap másolata lesz, de…

·         a színe csak fekete lesz;

·         4/4-es lesz;

·         nem lesz mana costja;

·         zombie lesz, de megtartja más lénytípusait.

Igen, az Eternalize lénygében ugyanaz, mint az Embalm, de két fontos különbség van:

·         a lény nem fehér, hanem fekete lesz;

·         a lény nem az eredeti P/T-t kapja meg, hanem 4/4-es lesz.

 

Ezt a képességet csak a main phase-ben játszhatod ki, üres stack mellett.

 

Az Eternalize tehát tokent hoz létre – ezek megtalálhatók a boosterekben, de természetesen bármilyen más eszközzel jelezhetők.

 

Ha az Eternalize-os lap a main phase-edben került a temetőbe, utána rögvest prioritást kapsz, és aktiválhatod a képességet, mielőtt egy másik játékos megpróbálná exile-olni a lapot.

 

Ha aktiválod az Eternalize képességet, a lap rögvest az exile-ba kerül (a költség kifizetésének része az exile-olás), így az ellenfelek nem akadályozhatják meg a képesség létrejöttét azzal, hogy reakcióban exile-olják a temetőből.

 

A token pontosan azt másolja le, ami a kártyán van. Olyan dolgot nem másol le, ami akkor volt a kártya jellemzője, mielőtt az a temetőbe került volna.

 

A token mindemellett egy fekete, 4/4-es zombie lesz 0-s mana costtal. Ezeket a tulajdonságokat viszont lemásolhatja más hatás.

 

Ha az örökkévalóvá tett lapnak van egy „enters the battlefield” triggere, vagy egy „as enters the battlefield” képessége, a token is megkapja ezeket a képességeket, és működésbe is lépnek.

 

Egyes lapok Eternalize költsége egy lap eldobását is megkívánja. Az Eternalize-os lapot nem dobhatod el önmagának a költség kifizetéséhez, mivel a lapnak már a temetődben kell lennie a képesség aktiválásához.

 

Új képesség: Afflict

 

Bolas seregének harcosai elemésztenek mindenkit, főleg az Afflict képességgel rendelkezők. Az Afflict kínos helyzetbe hozza az ellenfelet: akár blokkolja a lényt, akár nem, életet veszít.

 

 

Az „Afflict N” egy kiváltott képesség, melynek jelentése: „Amikor ezt a lényt blokkolják, a védő játékos N életet veszít”.

 

Ha több lény is blokkolja az Afflictos lényt, a képesség csak egyszer érvényesül.

 

Az Afflict életvesztést okoz; nem sebzés (damage), és nem is harci sebzés (combat damage).

 

Ha az afflictos lény Planeswalkert támad, a Planeswalker irányítója a védő játékos (és ugyanúgy életet veszít, ha blokkol).

 

Az Afflict még a harci sebzés előtt jön létre. Ha ezzel egy játékos 0 életbe vagy az alá kerül, azonnal elveszti a játékot. Ettől nem ment meg az sem, ha a blokkoló lénynek Lifelinkje van (mivel az még nem sebez, mire az Aflict létrejön).

 

Visszatérő képesség: Exert

 

Amonkhet legkeményebb harcosai valaha harci dicsőségről álmodoztak. Most a túlélésért küzdenek, ahogy a sivatag elnyeli Naktamun városát. Az Exert képesség immár képességek költségében is szerepel a Hour of Devastationben (Megmondtam! J).

 

 

Önmagában az exert csak egy untappelést tilt le: ha egy permanenst Exertelsz, akkor az a következő untap stepedben nem untappel. Ezt akkor is megteheted, ha nem tappeled a permanenst, vagy már Exertelted a körben. Utóbbi esetben a következő untap stepben az összes Exert effekt hatása megszűnik (vagyis nem tart több körig).

 

Az Amonkhetben kiadott lapok az Exertelést bizonyos lények támadóként való kijelölésekor teszik lehetővé, akárcsak a Hour of Devastation egyes lapjai. A támadók kijelölése után Exertelni már nem lehetséges; illetve a battlefieldre támadóként tett lények sem Exertelhetők. Az Exerteléskor kiváltott képességek a blokkolók kijelölése előtt jönnek létre.

 

A Hour of Devastation egyes lapjainak képességeinek aktiválásához a lény Exertelése szükséges. Ez akkor is megtehető, ha a körben korábban már Exerteleted a lényt. Ha egy körben többször Extertelsz egy lényt, akkor csak a következő körödben marad tapplelt.

 

Egy támadó lény Exert képességét akkor is lehet használni, ha az erre bekapcsoló kiváltott képességnek nincs legális célpontja (nem mintha sok értelme lenne…).

 

Egy lényt csak akkor Exertelhetsz, ha ezt egy képesség lehetővé teszi. A hasonló hatású képességek (pl. Decision Paralysis) nem Exertelik a lényeket.

 

Ha egy lény Exerted, de a következő untap stepben nincs eltappelve (mert pl. vigilance-e van, vagy máshogy untappelték), akkor az Exert untappelést letiltó hatása minden további nélkül megszűnik.

 

Ha elkontrollálod az ellenfeled egy lényét a kör végéig, az untappelődik az ellenféle untap stepjében, ugyanis az Exert a te untap stepedre vonatkozik.

 

Visszatérő Amonkhet képességek

 

A Hour of Devastationben számos visszatérő képesség van az Amonkhet kiadásból. Bővebb információ az Aftermath, Cycling képességekről, a -1/-1 jelzőkről és a discard triggerekről itt olvasható: https://metagames.hu/cikk?id=153

 

A pusztítás istenei

 

Razaketh vérmágiája felélesztette a pusztítás három istenét, és most ezek a rémségek beteljesítik gonosz feladatukat.

 

 

Ha ezek a lények meghalnak, de elhagyják a temetőt a következő end step előtt, nem kerülnek vissza a kézbe (a korábbi zónában maradnak).

 

A „next end step” a soron következő end stepre utal, nem a következő kör end stepjére. Ha ezek a lények a kör vége előtt (pl. a combat során) pusztulnak el, akkor még annak a körnek a végén visszakerülnek a kézbe.

 

A próbák isteneinek bukása

 

A próbák istenei kitermelték Bolas örökkévalóinak seregeit, így a Skorpióisten most elhozza végzetüket. De nem adják meg magukat egy utolsó nagy varázslat nélkül! Ezeknek a varázslatoknak az utóhatása az, hogy nem untappelnek a földjeid a következő köröd elején.

 

 

Egyik földed sem untappel a következő untap fázisodban, nem csak azok, amelyeket a varázslat kijátszásához tappeltél. Ebbe azok a földek is beletartoznak, amelyeket a varázslat kijátszása után tettél ki.

 

Ha egy körben több ilyen varázslatot játszol ki, akkor a következő untap stepben mindegyiknek véget ér a hatása. A következő untap stepekben rendesen untappelheted a földjeidet.

 

Amonkhet sivatagjai

 

A Hekma védelme nélkül Naktamun városának lakói kénytelenek a barátságtalan pusztába menekülni. A homok alatt titkok lappangnak…

 

 

A Desert egy föld altípus, különösebb jelentés nélkül – így nem kapcsolódik hozzá mannaképesség sem. Egyes lapokat viszont érdekelhet ez az altípus.

 

Ha egy Desert képességében a költsége „sacrifice a Desert”, akkor saját magát is feláldozhatja a képesség aktiválásához.

 

A Hour of Devastation egyes lapjai bónuszokat kapnak, ha van nálad egy Desert a játékban vagy a temetődben.

 

 

Ha egy képesség arra kíváncsi, van-e nálad a játékban vagy a temetőben egy Desert, nem számít, ha egynél több van. Ugyanígy nem kapsz extrabónuszt, ha a játékban ÉS a temetőben is van egy Desert.

 

Ha egy képesség csak akkor kapcsol be, ha van nálad a játékban vagy a temetőben egy Desert, a feltételnek a képesség bekapcsolásakor és létrejöttekor is igaznak kell lennie. De nem kell ugyanannak a Desertnek lennie: így feláldozhatod az egyetlen Desertedet a képesség bekapcsolása után, de annak létrejötte előtt.

 

***

Ha további szabálykérdésetek van, keressetek fel egy bírót! Mi mindig segítünk.

Jó szerencsét a Prerelease-en!